431.032 Ventilovka

Historie lokomotivy 431.032 Ventilovka ex. 93.1360

Parní lokomotiva 431.032 Ventilovka byla vyrobena na přelomu let 1926 a 1927 rakousko-uherskou společností St.E.G. - Landesbefugte Maschinenfabrik der privilegierten Österreichisch-Ungarischen Staatseisenbahn-Gesellschaft pod výrobním číslem 4779. Výrobní číslo původního kotle se zatím nepodařilo vypátrat.
Do provozu byla uvedena v roce 1927 pod označením dopravce BBÖ 378.60.


lokomotivy řady 93 evidované v květnu 1945 v depu Wien Nordwest

Konec války ji zastihl v depu Wien Nordwest, po té až do roku 1958 působila v depech Wiener Neustadt a Mistelbach. Až 9. prosince 1955 byla v Mistelbachu přeznačena z ruského kořistnického T93.1360 zpět na 93.1360. V Mistelbachu byla viděna i v letech 1966 a 1967, později stála odstavena v Marcheggu.
V říjnu 1969 prošla velkou opravou a byla převedena do depa Gmünd, kde byla zdokumentována v letech 1975 a 1976. Odtud pak byla převedena do Straßhofu. Tím skončila její služba v pravidelném provozu a zárověň i putování po rakouských kolejích.

Dne 4. 11. 1977 ji od rakouských drah odkoupila švýcarská společnost Eurovapor se záměrem nasadit ji na nově otevřenou muzejní železnici Wutachtalbahn. (Železnice Wutachtalbahn vede z Hintschingendu do přírodního parku Südschwarzwald u hranic se Švýcarskem.) Ve dnech od 10. do 12. února 1978 byla lokomotiva převezena z Wien Ostbahnhof do Buchsu ve Švýcarsku, kde čekala na opravu. V květnu 1979 byla lokomotiva konečně po opravě a mohla být slavnostně uvedena do provozu ve Wutachtalu. Od roku 1982 do roku 1986 byla pravidelně využívána pro vedení muzejních vlaků na Wutachtalbahn. V roce 1987 musela být odstavena z provozu kvůli stavu kotle, zejména měděné pece. Sice ihned po pádu režimu v NDR v roce 1990 proběhlo jednání s železničními dílnami v Meiningenu ohledně výroby nového kotle, ale podvozek lokomotivy byl poslán do dílen až v roce 1992.



Ještě v roce 1997 lokomotiva stála rozebraná v Meiningenu, a v tomto stavu byla převedena na sdružení Wutachtalbahn (WTB) e.V.. Na koleje Wutachtalbahn znovu vyjela až v září roku 2001. Bohužel již 15. září 2004 byla opět odstavena. V únoru 2005 byla lokomotiva znovu převezena do Meiningenu na revizi. Zde stála až do srpna 2007, kdy byly zahájeny práce na jejím znovuzprovoznění.
V prvním zářiovém týdnu roku 2009 byly provedeny první zkušební jízdy, ale převoz zpět do Fützenu se uskutečnil až 24. a 25. září 2009 protože při prvním pokusu o převoz 10. září došlo poškození křižáku. V létě roku 2013 dostala lokomotiva v Meiningenu nové obruče všech spřažených náprav. Práce byla dokončeny 25. září, tak aby mohla být lokomotiva převezena zpět do Fützenu ve dnech 27. a 28. září.
Od 19. prosince 2015 byla lokomotiva umístěna v železničním muzeu v bývalém depu Heilbronn už jako, majetek spolku Dampflokfreunde Schwarzwald-Baar e.V. (dříve Wutachtalbahn e.V).

Během léta 2016 proběhla jednání o možném prodeji a technické prohlídky lokomotivy. Dne 10. září 2016 byla lokomotiva převezena do České republiky do Bečova nad Teplou, kde našla dočasné útočiště. Zde vykonala i potřebné zkoušky, aby pak začátkem prosince mohla přejet do depa Letohrad.
Na jaře roku 2017 se lokomotiva zúčastnila Drážďanského srazu parních lokomotiv ještě pod označením 93.1360. České veřejnosti byla byla oficiálně představena dne 1.5.2017 v Benešově, kde byla lokomotiva označena Kryšpínovým číslem 431.029. Jednalo se o číslo použité pouze pro tuto akci pořádanou spolkem Posázavský Pacifik.
V roce 2018 dostala lokomotiva nové české označení číslem 431.032, olovníky do pece a černý nátěr podvozku. V novém kabátě se pak představila na akci „S párou do Zubrnic" pořádanou Zubrnickou museální železnicí ve dnech 1. až 3. června 2018.

Nadále ji pak je možné vidět na akcích po celé České republice i blízkém zahraničí. Plánované jízdy pro veřejnost najdete v plánu jízd.

Technická historie lokomotivy 431.032

Výrobce: St.E.G. - Landesbefugte Maschinenfabrik der privilegierten Österreichisch-Ungarischen Staatseisenbahn-Gesellschaft
Rok výroby: 1927
Výrobní číslo: 4779
 
Označení a majitelé: 1927-1938: 378.60 (BBÖ)
1938-1945: 93 1360 (DRB)
1945-1955: T93.1360 (ÖBB) – jako sovětská válečná kořist
1955-1977: 93.1360 (ÖBB)
1977-1997: 93 1360 (Eurovapor, skupina Wutachtal)
1997-2015: 93 1360 (WTB - Wutachtalbahn e.V., Blumberg-Fützen)
2015-2016: 93.1360 (DSB e.V.)
2016-2018: 93 1360 (VNW - Vonwillerka)
od 2018: 431.032 (VNW - Vonwillerka)
 
Seznam vestavěných kotlů: číslo kotle nově dodané lokomotivy není známo
v roce 1953 evidován : kotel St.E.G. z roku 1928, v.č.: 4838
1956-1963: kotel St.E.G. z roku 1927, v.č.: 4819, původně z 93.1315
1963-1969: kotel WLF z roku 1928, v.č.: 2990, původně z 93.1450
1969-1993: kotel WLF z roku 1927, v.č.: 2908, původně z 93.1414
od roku 1993: kotel Raw Meiningen, rok výroby: 1992, sériové číslo: 1483



Za pomoc při sběru informací z historie děkuji zejména panu Josefu Pospíchalovi - Lokstatistik, díky kterému jsem výrazně doplnil informace nalezené na stránkách www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.com.




Úvod Plánované jízdy Historie 431.032 Parametry 431.032 Fotogalerie 431.032
Kontakt: +420 724 107 748 nebo loko(a)ventilovka.cz